ACTIVITATS A L'AULA



PRÀCTICA D'OBSERVACIÓ I MANIPULACIÓ D'UN ULL I UN CERVELL 



Hem tingut ocasió de poder observar per dintre i per fora les parts d’un ull tal i com les vam estudiar el projecte.
També hem observat i diseccionat un cervell i hem explicat la importància d’aquest òrgan pel funcionament del cos, les parts que te, la forma...
Els ha agradat molt poder manipular allò que hem parlat a classe des de la teoria.

video

VISITA DE L'ESCRIPTORA 
GABRIELA RUBIO

Aquest segon trimestre hem llegit el llibre de "El Nano no estudia" i ens ha visitat la seva escriptora per tal de contestar totes les nostres preguntes...ha estat molt interessant!!!



video


TALLER D'INVERTEBRATS

 
Descripció

Taller pràctic i dinàmic en què l'alumnat, guiat per un monitor, podrà observar i descobrir directament i en viu diferents espècies d'invertebrats (aràcnids, escorpins, aranyes, insectes, grills, paneroles, cucs, miriàpodes, milpeus, etc.) 
Calendari: 
2n trimestre.
Objectius
.Aprendre a tenir cura dels animals. 
.Fomentar el coneixement pràctic de la fauna i la seva biologia, els seus costums, els seus hàbitats, etc. 
.Fomentar una actitud respectuosa envers la natura i el medi ambient.
Adreçat a alumnes de:
Alumnes d'educació primària i ESO.
Organitza
Servei de Medi Ambient i Sostenibilitat-CDEA
Lloc on es realitza
A l'escola.
Relacions amb les disciplines del currículum
Coneixement del medi natural i relacions entre éssers vius i medi.


video


Continuem treballant a la classe els tema dels éssers  vius i la Yessyka ens ha portat uns cucs.

Els hem estat observant i hem fet entre tots a la pissarra una fitxa sobre ells en la que hem dit que:

Eren pluricel·lulars

Invertebrats

Anèl·lids

 Es desplacen arrossegant-se

Són herbívors

Amb respiraciótraqueal

Salvatges

Ens ha agradat molt coneix-se'ls !!! Gràcies Yessyka!!!


video


El dijous ens han vingut a fer un taller sobre "El cicle de l'aire" molt interessant!!!


Descripció
Petita explicació del cicle de l'aigua amb l'ajuda d'un power-point. Un cop s'ha fet l'explicació es fa un quadern de treball sobre el cicle de l'aigua. Finalment es procedeix a construir una petita maqueta del cicle de l'aigua amb l'ajuda de l'alumnat.
 Durada: 1 h
Objectius
.Sensibilitzar sobre la importància de l'aigua. .Entendre les diferents etapes del cicle natural de l'aigua.
Adreçat a alumnes de:
Alumnes d'educació primària.
Organitza
Fundació Mina d'Aigües de Terrassa
Lloc on es realitza
A l'escola.
 Relacions amb les disciplines del currículum
Ciències naturals.
 Coneixement del medi natural i 
per un ús sostenible de l'aigua.
Materials
Pel mestre: informació i pòster sobre l'aigua. Per l'alumnat: quadern de treball. 

video




El dimarts , ha vingut a la classe, el Jonathan (pare de la Júlia) ma fer-nos un taller sobre l’aparell locomotor.

Ha respòs totes les preguntes que havíem preparat i ens ha explicat un  munt de coses que no sabíem!!!

Ha portat parts de l’esquelet a mida natural, cosa que ens ha permès entendre molt millor la teoria .

A part ens ha portat un munt de curiositats que ens serviran moltíssim en el nostre prijecte del “Cos humà”

Moltíssimes gràcies!!! 




Curiositats sobre pell i cabell


*El cos humà produeix al llarg de la seva vida 18 kilos de pell

* La suor serveix per refrescar la pell en èpoques de calor .

* No hi ha dues empremtes dactilars iguals

* La pell conté un pigment , la melanina , que li dóna el color i la protegeix del sol . Les pells fosques tenen més melanina .

* Les pigues es deuen a una producció desigual de melanina .

* La pols de la casa conté una quantitat enorme de cèl · lules mortes de la nostra pell .

* La mitja lluna de la base de l'ungla és una capa de pell .

* Les ungles de la mà triguen 6 mesos en créixer des de la base a la punta .

* Les ungles creixen 0,55 mm per setmana . Poden arribar als 30 cm de longitud .

* Hi ha uns 100.000 pèls al cap, i se'ns cauen uns 80 pèls al dia .

* El pèl creix uns 2-3 mm per setmana .

  

CURIOSITATS SOBRE L' OLFACTE I EL GUST


La llengua humana mesura uns 10 cm de longitud .

* La laringe és més gran en els homes pel fet que aquests poden produir sons més greus . Les papil · les gustatives funcionen només quan la saliva dissol les substàncies de l'aliment i passa sobre les papil · les .

* Els nadons neixen amb papil · les gustatives per tota la boca . Desapareixen gradualment , quedant reduïdes únicament a la llengua . Les papil · les estan més concentrades en els talls de la llengua .

* Les aus no tenen olfacte .

* Els insectes tenen l'olfacte a les antenes ( alguns detecten la olor a 60 km de distància)



CURIOSITATS SOBRE ULLS I ORELLES


* La majoria de les persones parpelleja 15 vegades per minut .

* Els ulls de l'home són mig mil · límetre més grans que els de la dona .

* La pastanaga ajuda a veure en la foscor , perquè té vitamina A.

* Cada ull té 6 músculs per moure el globus ocular .

* Les llàgrimes són necessàries per mantenir els ulls humits i nets .

* L'estrep és l'os més petit del cos humà , amb només 3 mm de longitud .

* Els nens tenen l'oïda més sensible que els adults .

* El cerumen el produeixen glàndules que hi ha a la pell de l'oïda . Aquesta cera protegeix el timpà de la pols i la brutícia , i la seva desagradable olor dissuadeix als insectes d'entrar-hi.




 CURIOSITATS SOBRE EL COR, LA CIRCULACIÓ I LA SANG



   * El cor és un múscul de la mida d'un puny ( del puny de cada un) , per l'interior passa la sang , a la qual fa circular per tot el cos , perquè té la missió de bombar la sang . El seu so real és una cosa semblant a " duc " , so que es produeix en tancar les vàlvules .

* Si un cor adult es connectés a un camió - ple de 8.000 litres d’aigua , el podria omplir en un sol dia .

* El cor batega més de 30 milions de vegades l'any i 2000 milions de vegades en tota la vida .

* Quan fem exercici, respirem més vegades , el cor batega més de pressa i la sang corre per tant amb més velocitat pel nostre cos .

* Els glòbuls vermells sobreviuen uns 4 mesos i realitzen 172.000 voltes al voltant del cos .

* Una persona gran té 60-80 pulsacions per minut , mentre que un nen pot tenir el doble ( 140)


CURIOSITATS SOBRE L' ESQUELET I LES DENTS


 * Els ossos contenen calci i fòsfor . La part més forta és la de fora . Dins dels ossos llargs hi ha una substància tova , que és la medul · la òssia , connectada amb l'aparell circulatori , i que produeix glòbuls vermells i blancs .

* Un trosset d'os pot suportar un pes de 9 tones sense trencar-se. El mateix pes destrossaria un tros de ciment de la mateixa mida .

* L'os més llarg és el fèmur, i el més petit l'estrep de l'oïda ( 2,5 mm = la punta d'un llapis ) .

* Les dents estan recoberts d'esmalt , que és la substància més dura que els animals fabriquen .

* Les dents es deterioren més fàcilment durant els primers 25 anys de vida . L'esmalt madur és més resistent.

* Alguns nadons han nascut amb la dentadura completa , com el rei Lluís XIV .

* Els quatre últims queixals es diuen del seny i no l'arriben a desenvolupar alguns grans ( 25 anys ) .

* Els nostres ossos de cada persona creixen fins aproximadament els 25 anys .

* El coll d'una girafa té el mateix nombre d'ossos que el coll humà .

* Els ossos del cap del nadó no estan soldats , sinó que es solapen lleugerament per facilitar el part .

* Els nadons tenen més de 300 ossos ( una persona gran 206 ) , i es solden entre si posteriorment . Aquests ossos del nadó són molt tous , com cartílags , i es van endurint amb el temps . Quan som grans, es fan més fràgils , i per això , una persona gran quan cau es pot trencar un os amb més facilitat que un nen .


CURIOSITATS SOBRE ELS MÚSCULS


 * En caminar fem servir més de 200 músculs diferents .

* Els músculs són més de 600 , representant la meitat del pes corporal .

* El múscul més llarg és el sartori , des de la pelvis fins a sota del genoll .

* El múscul més gran és el gluti ( natges ) , i el més petit és el de l'estrep ( 1,26 mm de longitud ) .

* El múscul més ràpid és el que mou les parpelles , fins a 5 vegades per segon és capaç d'obrir i tancar l'ull . És lògic , per poder protegir els nostres ulls .

* Necessiten els músculs constantment sucre i oxigen . Quan els falta es genera àcid làctic , responsable del cansament i el dolor muscular . I les agulletes .

* Gràcies als músculs , podem impulsar el menjar per l'intestí , parpellejar , somriure , respirar i fer que la sang circuli pel cos .

* Els músculs d'una ala de mosquit poden batre més de 1000 vegades per segon .



 CURIOSITATS SOBRE LA DIGESTIÓ


 * El menjar passa de 3 a 5 hores a l'estómac i de 6 a 20 en l' intestí gros .

* Quan empassem , una tapadora anomenada epiglotis cobreix la tràquea per impedir que el menjar pugui entrar a l'aparell respiratori .

* Gràcies als músculs és possible menjar cap per avall..

* Produïm diàriament entre litre i litre i mig de saliva . La funció de la saliva és embolicar l'aliment i fer-lo més suau perquè quan passi l'estómac , no estripi les seves parets .

* Si estiressim l'intestí prim , aquest arribaria d'un extrem a un altre de la classe , ja que té de mitjana , uns 6,5 metres . L'intestí gros només té 1,5 metres.


   CURIOSITATS SOBRE L'APARELL RESPIRATORI


 *Respirem uns 5-6 litres d'aire per minut .

* El singlot està causat per la contracció sobtada del diafragma . Llavors l'aire entra molt ràpidament i les cordes vocals es tanquen ; això causa el so de singlot .

* El granger americà Charles Osborne va tenir un atac de singlot que va començar el 1922 i va acabar el 1990 ( 68 anys de singlot ) .

* En tossir , l'aire pot sortir a una velocitat de 140 quilòmetres per hora .

* El pulmó dret és més gran que l'esquerre ; aquest ha de deixar espai al cor.

* Per què s'ha de respirar pel nas , perquè per la seva major recorregut , l'aire arriba més calent als pulmons , i gràcies a les vellossitats no deixa passar tanta bruticia.

* Gairebé la meitat de l'aigua que bevem la expulsem a través de la respiració .



CURIOSITATS SOBRE EL SISTEMA ENDOCRÍ


 * L'hormona del creixement la segrega el cos durant el son principalment , d'aquí la importància de dormir molt quan s'és nen .


CURIOSITATS SOBRE LA REPRODUCCIÓ I EL CREIXEMENT


* Les nenes creixen amb més rapidesa que els nens.

* Una persona és aproximadament 1 cm més alta al matí que a la tarda . Això es deu al fet que les coixinets cartilaginoses de la columna vertebral es van comprimint durant el dia .

* Els nounats es tranquil · litzen en sentir el so del cor .

* Abans naixíem amb els ulls tancats , com els animals . Avui dia els nens neixen amb els ulls oberts .

* El fetus no necessita respirar , perquè rep l'oxigen a través de la mare . El nadó en néixer se'ls dóna uns copets perquè plori i se li obri el pulmó.

video

El divendres , vam poder observar i tocar l'espasa d'un peix espasa de veritat!!! Va ser molt emocionant!!!

video

Continuem treballant a la classe els tema dels éssers  vius i la Leire i el Xavi ens ha portat les seves tortugues.

Les hem estat observant i hem fet entre tots a la pissarra una fitxa sobre elles en la que hem dit que:

Eren pluricel·lulars

Vertebrades

Rèptils

 Es desplacen caminant i nedant

Són herbívores

Amb respiració pulmonar

Domèstiques

Ens ha agradat molt coneix-se-les !!! Gràcies Xavi i Leire!!!


video


Estem treballant a la classe els tema dels éssers  vius i l’Unai ens ha portat al Xispitas.

L’hem estat observant i hem fet entre tots a la pissarra una fitxa sobre ell en la que hem dit que:

Era pluricel·lular

Vertebrat

Mamífer

 Es desplaça caminant

 És herbívor

Amb respiració pulmonar

Domèstic

Ens ha agradat molt coneix-se’l!!! Gràcies Unai!!!
 
  video
Experimentem a l'aula...



Dissecció del peix

Mireu pares i mares el que hem fet amb el peix que us vam demanar!!
Hem observat :
-Les escates
-Les diferents aletes.
-L’ull per fora i per dintre (fins i tot hem vist el nervi òptic!!)
-La boca
-Les brànquies.
-Els òrgans interns
-L’esquelet
Ha estat molt interessant!!!

video


CASTANYADA!!!

Els nens i nenes de 6è ens van fer passar una molt bona estona amb jocs divertits que ens van fer guanyar una paperina de castanyes!!!

video






Mireu com treballem la plàstica...

video

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada