PRÀCTICA D'OBSERVACIÓ I MANIPULACIÓ D'UN ULL I UN CERVELL
Hem tingut ocasió de poder observar per dintre
i per fora les parts d’un ull tal i com les vam estudiar el projecte.
També hem observat i diseccionat un cervell i
hem explicat la importància d’aquest òrgan pel funcionament del cos, les parts
que te, la forma...
Els ha agradat molt poder manipular allò que hem
parlat a classe des de la teoria.VISITA DE L'ESCRIPTORA
GABRIELA RUBIO
Aquest segon trimestre hem llegit el llibre de "El Nano no estudia" i ens ha visitat la seva escriptora per tal de contestar totes les nostres preguntes...ha estat molt interessant!!!
TALLER D'INVERTEBRATS
Taller pràctic i dinàmic en què l'alumnat,
guiat per un monitor, podrà observar i descobrir directament i en viu diferents
espècies d'invertebrats (aràcnids, escorpins, aranyes, insectes, grills,
paneroles, cucs, miriàpodes, milpeus, etc.)
Calendari:
2n
trimestre.
Objectius
.Aprendre a tenir cura dels animals.
.Fomentar
el coneixement pràctic de la fauna i la seva biologia, els seus costums, els
seus hàbitats, etc.
.Fomentar una actitud respectuosa envers la natura i el
medi ambient.
Adreçat a alumnes de:
Alumnes d'educació primària i ESO.
Organitza
Servei de Medi Ambient i Sostenibilitat-CDEA
Lloc on es realitza
A l'escola.
Relacions amb les disciplines del currículum
Coneixement del medi natural i relacions entre
éssers vius i medi.
Continuem treballant a la classe els tema dels éssers vius i la Yessyka ens ha portat uns cucs.
Els hem estat observant i hem fet entre tots a
la pissarra una fitxa sobre ells en la que hem dit que:
Eren pluricel·lulars
Invertebrats
Anèl·lids
Es desplacen arrossegant-se
Són herbívors
Amb respiraciótraqueal
Salvatges
Ens ha agradat molt coneix-se'ls !!! Gràcies Yessyka!!!
El dijous ens han vingut a fer un taller sobre "El cicle de l'aire" molt interessant!!!
Descripció
Petita explicació del cicle de
l'aigua amb l'ajuda d'un power-point. Un cop s'ha fet l'explicació es fa un
quadern de treball sobre el cicle de l'aigua. Finalment es procedeix a
construir una petita maqueta del cicle de l'aigua amb l'ajuda de l'alumnat.
Durada: 1 h
Objectius
.Sensibilitzar sobre la importància
de l'aigua. .Entendre les diferents etapes del cicle natural de l'aigua.
Adreçat a
alumnes de:
Alumnes d'educació primària.
Organitza
Fundació Mina d'Aigües de Terrassa
Lloc on es
realitza
A l'escola.
Relacions
amb les disciplines del currículum
Ciències naturals.
Coneixement del
medi natural i
per un ús sostenible de l'aigua.
Materials
Pel mestre: informació i pòster
sobre l'aigua. Per l'alumnat: quadern de treball.
El dimarts , ha vingut a la classe, el
Jonathan (pare de la Júlia) ma fer-nos un taller sobre l’aparell locomotor.
Ha respòs totes les preguntes que havíem
preparat i ens ha explicat un munt de
coses que no sabíem!!!
Ha portat parts de l’esquelet a mida natural,
cosa que ens ha permès entendre molt millor la teoria .
A part ens ha portat un munt de curiositats
que ens serviran moltíssim en el nostre prijecte del “Cos humà”
Moltíssimes gràcies!!!
Curiositats
sobre pell i cabell
*El cos humà produeix al llarg de la seva vida 18 kilos de pell
* La
suor serveix per refrescar la pell en èpoques de calor .
* No
hi ha dues empremtes dactilars iguals
* La
pell conté un pigment , la melanina , que li dóna el color i la protegeix del
sol . Les pells fosques tenen més melanina .
* Les
pigues es deuen a una producció desigual de melanina .
* La
pols de la casa conté una quantitat enorme de cèl · lules mortes de la nostra
pell .
* La
mitja lluna de la base de l'ungla és una capa de pell .
* Les
ungles de la mà triguen 6 mesos en créixer des de la base a la punta .
* Les
ungles creixen 0,55 mm per setmana . Poden arribar als 30 cm de longitud .
* Hi
ha uns 100.000 pèls al cap, i se'ns cauen uns 80 pèls al dia .
* El
pèl creix uns 2-3 mm per setmana .
CURIOSITATS
SOBRE L' OLFACTE I EL GUST
La
llengua humana mesura uns 10 cm de longitud .
* La
laringe és més gran en els homes pel fet que aquests poden produir sons més
greus . Les papil · les gustatives funcionen només quan la saliva dissol les
substàncies de l'aliment i passa sobre les papil · les .
* Els
nadons neixen amb papil · les gustatives per tota la boca . Desapareixen
gradualment , quedant reduïdes únicament a la llengua . Les papil · les estan
més concentrades en els talls de la llengua .
* Les
aus no tenen olfacte .
* Els
insectes tenen l'olfacte a les antenes ( alguns detecten la olor a 60 km de
distància)
CURIOSITATS
SOBRE ULLS I ORELLES
* La
majoria de les persones parpelleja 15 vegades per minut .
* Els
ulls de l'home són mig mil · límetre més grans que els de la dona .
* La
pastanaga ajuda a veure en la foscor , perquè té vitamina A.
* Cada
ull té 6 músculs per moure el globus ocular .
* Les
llàgrimes són necessàries per mantenir els ulls humits i nets .
*
L'estrep és l'os més petit del cos humà , amb només 3 mm de longitud .
* Els
nens tenen l'oïda més sensible que els adults .
* El
cerumen el produeixen glàndules que hi ha a la pell de l'oïda . Aquesta cera
protegeix el timpà de la pols i la brutícia , i la seva desagradable olor
dissuadeix als insectes d'entrar-hi.
CURIOSITATS
SOBRE EL COR, LA CIRCULACIÓ I LA SANG
*
El cor és un múscul de la mida d'un puny ( del puny de cada un) , per
l'interior passa la sang , a la qual fa circular per tot el cos , perquè té la
missió de bombar la sang . El seu so real és una cosa semblant a " duc
" , so que es produeix en tancar les vàlvules .
* Si
un cor adult es connectés a un camió - ple de 8.000 litres d’aigua , el podria
omplir en un sol dia .
* El
cor batega més de 30 milions de vegades l'any i 2000 milions de vegades en tota
la vida .
* Quan
fem exercici, respirem més vegades , el cor batega més de pressa i la sang
corre per tant amb més velocitat pel nostre cos .
* Els
glòbuls vermells sobreviuen uns 4 mesos i realitzen 172.000 voltes al voltant
del cos .
* Una
persona gran té 60-80 pulsacions per minut , mentre que un nen pot tenir el
doble ( 140)
CURIOSITATS
SOBRE L' ESQUELET I LES DENTS
*
Els ossos contenen calci i fòsfor . La part més forta és la de fora . Dins dels ossos llargs hi ha una
substància tova , que és la medul · la òssia , connectada amb l'aparell
circulatori , i que produeix glòbuls vermells i blancs .
* Un
trosset d'os pot suportar un pes de 9 tones sense trencar-se. El mateix pes
destrossaria un tros de ciment de la mateixa mida .
* L'os
més llarg és el fèmur, i el més petit l'estrep de l'oïda ( 2,5 mm = la punta
d'un llapis ) .
* Les
dents estan recoberts d'esmalt , que és la substància més dura que els animals
fabriquen .
* Les dents es
deterioren més fàcilment durant els primers 25 anys de vida . L'esmalt madur és més resistent.
* Alguns
nadons han nascut amb la dentadura completa , com el rei Lluís XIV .
* Els
quatre últims queixals es diuen del seny i no l'arriben a desenvolupar alguns
grans ( 25 anys ) .
* Els
nostres ossos de cada persona creixen fins aproximadament els 25 anys .
* El
coll d'una girafa té el mateix nombre d'ossos que el coll humà .
* Els
ossos del cap del nadó no estan soldats , sinó que es solapen lleugerament per facilitar
el part .
* Els
nadons tenen més de 300 ossos ( una persona gran 206 ) , i es solden entre si
posteriorment . Aquests ossos del nadó són molt tous , com cartílags , i es van
endurint amb el temps . Quan som grans, es fan més fràgils , i per això , una
persona gran quan cau es pot trencar un os amb més facilitat que un nen .
CURIOSITATS
SOBRE ELS MÚSCULS
*
En caminar fem servir més de 200 músculs diferents .
* Els
músculs són més de 600 , representant la meitat del pes corporal .
* El
múscul més llarg és el sartori , des de la pelvis fins a sota del genoll .
* El
múscul més gran és el gluti ( natges ) , i el més petit és el de l'estrep (
1,26 mm de longitud ) .
* El
múscul més ràpid és el que mou les parpelles , fins a 5 vegades per segon és
capaç d'obrir i tancar l'ull . És lògic , per poder protegir els nostres ulls .
*
Necessiten els músculs constantment sucre i oxigen . Quan els falta es genera
àcid làctic , responsable del cansament i el dolor muscular . I les agulletes .
*
Gràcies als músculs , podem impulsar el menjar per l'intestí , parpellejar ,
somriure , respirar i fer que la sang circuli pel cos .
* Els
músculs d'una ala de mosquit poden batre més de 1000 vegades per segon .
CURIOSITATS
SOBRE LA DIGESTIÓ
*
El menjar passa de 3 a 5 hores a l'estómac i de 6 a 20 en l' intestí gros .
* Quan
empassem , una tapadora anomenada epiglotis cobreix la tràquea per impedir que
el menjar pugui entrar a l'aparell respiratori .
* Gràcies
als músculs és possible menjar cap per avall..
* Produïm
diàriament entre litre i litre i mig de saliva . La funció de la saliva és embolicar l'aliment
i fer-lo més suau perquè quan passi l'estómac , no estripi les seves parets .
* Si
estiressim l'intestí prim , aquest arribaria d'un extrem a un altre de la
classe , ja que té de mitjana , uns 6,5 metres . L'intestí gros només té 1,5 metres.
CURIOSITATS
SOBRE L'APARELL RESPIRATORI
*Respirem
uns 5-6 litres d'aire per minut .
* El
singlot està causat per la contracció sobtada del diafragma . Llavors l'aire
entra molt ràpidament i les cordes vocals es tanquen ; això causa el so de
singlot .
* El
granger americà Charles Osborne va tenir un atac de singlot que va començar el
1922 i va acabar el 1990 ( 68 anys de singlot ) .
* En
tossir , l'aire pot sortir a una velocitat de 140 quilòmetres per hora .
* El
pulmó dret és més gran que l'esquerre ; aquest ha de deixar espai al cor.
* Per
què s'ha de respirar pel nas , perquè per la seva major recorregut , l'aire
arriba més calent als pulmons , i gràcies a les vellossitats no deixa passar
tanta bruticia.
*
Gairebé la meitat de l'aigua que bevem la expulsem a través de la respiració .
CURIOSITATS
SOBRE EL SISTEMA ENDOCRÍ
*
L'hormona del creixement la segrega el cos durant el son principalment , d'aquí
la importància de dormir molt quan s'és nen .
CURIOSITATS
SOBRE LA REPRODUCCIÓ I EL CREIXEMENT
* Les
nenes creixen amb més rapidesa que els nens.
* Una
persona és aproximadament 1 cm més alta al matí que a la tarda . Això es deu al
fet que les coixinets cartilaginoses de la columna vertebral es van comprimint
durant el dia .
* Els
nounats es tranquil · litzen en sentir el so del cor .
*
Abans naixíem amb els ulls tancats , com els animals . Avui dia els nens neixen
amb els ulls oberts .
* El
fetus no necessita respirar , perquè rep l'oxigen a través de la mare . El nadó
en néixer se'ls dóna uns copets perquè plori i se li obri el pulmó.
El divendres , vam poder observar i tocar l'espasa d'un peix espasa de veritat!!! Va ser molt emocionant!!!
Continuem treballant a la classe els tema dels éssers
vius i la Leire i el Xavi ens ha portat les seves tortugues.
Les hem estat observant i hem fet entre tots a
la pissarra una fitxa sobre elles en la que hem dit que:
Eren pluricel·lulars
Vertebrades
Rèptils
Es desplacen caminant i nedant
Són herbívores
Amb respiració pulmonar
Domèstiques
Ens ha agradat molt coneix-se-les !!! Gràcies Xavi i Leire!!!
Estem treballant a la classe els tema dels éssers
vius i l’Unai ens ha portat al Xispitas.
L’hem estat observant i hem fet entre tots a
la pissarra una fitxa sobre ell en la que hem dit que:
Era pluricel·lular
Vertebrat
Mamífer
Es desplaça caminant
És herbívor
Amb respiració pulmonar
Domèstic
Ens ha agradat molt coneix-se’l!!! Gràcies Unai!!!
Experimentem a l'aula...
Dissecció del peix
Mireu pares i mares el que hem fet amb el peix
que us vam demanar!!
Hem observat :
-Les escates
-Les diferents aletes.
-L’ull per fora i per dintre (fins i tot hem
vist el nervi òptic!!)
-La boca
-Les brànquies.
-Els òrgans interns
-L’esquelet
Ha estat molt interessant!!!
CASTANYADA!!!
Els nens i nenes de 6è ens van fer passar una molt bona estona amb jocs divertits que ens van fer guanyar una paperina de castanyes!!!
Mireu com treballem la plàstica...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada