ACTIVITATS A L'AULA



PRÀCTICA D'OBSERVACIÓ I MANIPULACIÓ D'UN ULL I UN CERVELL 



Hem tingut ocasió de poder observar per dintre i per fora les parts d’un ull tal i com les vam estudiar el projecte.
També hem observat i diseccionat un cervell i hem explicat la importància d’aquest òrgan pel funcionament del cos, les parts que te, la forma...
Els ha agradat molt poder manipular allò que hem parlat a classe des de la teoria.


VISITA DE L'ESCRIPTORA 
GABRIELA RUBIO

Aquest segon trimestre hem llegit el llibre de "El Nano no estudia" i ens ha visitat la seva escriptora per tal de contestar totes les nostres preguntes...ha estat molt interessant!!!





TALLER D'INVERTEBRATS

 
Descripció

Taller pràctic i dinàmic en què l'alumnat, guiat per un monitor, podrà observar i descobrir directament i en viu diferents espècies d'invertebrats (aràcnids, escorpins, aranyes, insectes, grills, paneroles, cucs, miriàpodes, milpeus, etc.) 
Calendari: 
2n trimestre.
Objectius
.Aprendre a tenir cura dels animals. 
.Fomentar el coneixement pràctic de la fauna i la seva biologia, els seus costums, els seus hàbitats, etc. 
.Fomentar una actitud respectuosa envers la natura i el medi ambient.
Adreçat a alumnes de:
Alumnes d'educació primària i ESO.
Organitza
Servei de Medi Ambient i Sostenibilitat-CDEA
Lloc on es realitza
A l'escola.
Relacions amb les disciplines del currículum
Coneixement del medi natural i relacions entre éssers vius i medi.




Continuem treballant a la classe els tema dels éssers  vius i la Yessyka ens ha portat uns cucs.

Els hem estat observant i hem fet entre tots a la pissarra una fitxa sobre ells en la que hem dit que:

Eren pluricel·lulars

Invertebrats

Anèl·lids

 Es desplacen arrossegant-se

Són herbívors

Amb respiraciótraqueal

Salvatges

Ens ha agradat molt coneix-se'ls !!! Gràcies Yessyka!!!




El dijous ens han vingut a fer un taller sobre "El cicle de l'aire" molt interessant!!!


Descripció
Petita explicació del cicle de l'aigua amb l'ajuda d'un power-point. Un cop s'ha fet l'explicació es fa un quadern de treball sobre el cicle de l'aigua. Finalment es procedeix a construir una petita maqueta del cicle de l'aigua amb l'ajuda de l'alumnat.
 Durada: 1 h
Objectius
.Sensibilitzar sobre la importància de l'aigua. .Entendre les diferents etapes del cicle natural de l'aigua.
Adreçat a alumnes de:
Alumnes d'educació primària.
Organitza
Fundació Mina d'Aigües de Terrassa
Lloc on es realitza
A l'escola.
 Relacions amb les disciplines del currículum
Ciències naturals.
 Coneixement del medi natural i 
per un ús sostenible de l'aigua.
Materials
Pel mestre: informació i pòster sobre l'aigua. Per l'alumnat: quadern de treball. 





El dimarts , ha vingut a la classe, el Jonathan (pare de la Júlia) ma fer-nos un taller sobre l’aparell locomotor.

Ha respòs totes les preguntes que havíem preparat i ens ha explicat un  munt de coses que no sabíem!!!

Ha portat parts de l’esquelet a mida natural, cosa que ens ha permès entendre molt millor la teoria .

A part ens ha portat un munt de curiositats que ens serviran moltíssim en el nostre prijecte del “Cos humà”

Moltíssimes gràcies!!! 




Curiositats sobre pell i cabell


*El cos humà produeix al llarg de la seva vida 18 kilos de pell

* La suor serveix per refrescar la pell en èpoques de calor .

* No hi ha dues empremtes dactilars iguals

* La pell conté un pigment , la melanina , que li dóna el color i la protegeix del sol . Les pells fosques tenen més melanina .

* Les pigues es deuen a una producció desigual de melanina .

* La pols de la casa conté una quantitat enorme de cèl · lules mortes de la nostra pell .

* La mitja lluna de la base de l'ungla és una capa de pell .

* Les ungles de la mà triguen 6 mesos en créixer des de la base a la punta .

* Les ungles creixen 0,55 mm per setmana . Poden arribar als 30 cm de longitud .

* Hi ha uns 100.000 pèls al cap, i se'ns cauen uns 80 pèls al dia .

* El pèl creix uns 2-3 mm per setmana .

  

CURIOSITATS SOBRE L' OLFACTE I EL GUST


La llengua humana mesura uns 10 cm de longitud .

* La laringe és més gran en els homes pel fet que aquests poden produir sons més greus . Les papil · les gustatives funcionen només quan la saliva dissol les substàncies de l'aliment i passa sobre les papil · les .

* Els nadons neixen amb papil · les gustatives per tota la boca . Desapareixen gradualment , quedant reduïdes únicament a la llengua . Les papil · les estan més concentrades en els talls de la llengua .

* Les aus no tenen olfacte .

* Els insectes tenen l'olfacte a les antenes ( alguns detecten la olor a 60 km de distància)



CURIOSITATS SOBRE ULLS I ORELLES


* La majoria de les persones parpelleja 15 vegades per minut .

* Els ulls de l'home són mig mil · límetre més grans que els de la dona .

* La pastanaga ajuda a veure en la foscor , perquè té vitamina A.

* Cada ull té 6 músculs per moure el globus ocular .

* Les llàgrimes són necessàries per mantenir els ulls humits i nets .

* L'estrep és l'os més petit del cos humà , amb només 3 mm de longitud .

* Els nens tenen l'oïda més sensible que els adults .

* El cerumen el produeixen glàndules que hi ha a la pell de l'oïda . Aquesta cera protegeix el timpà de la pols i la brutícia , i la seva desagradable olor dissuadeix als insectes d'entrar-hi.




 CURIOSITATS SOBRE EL COR, LA CIRCULACIÓ I LA SANG



   * El cor és un múscul de la mida d'un puny ( del puny de cada un) , per l'interior passa la sang , a la qual fa circular per tot el cos , perquè té la missió de bombar la sang . El seu so real és una cosa semblant a " duc " , so que es produeix en tancar les vàlvules .

* Si un cor adult es connectés a un camió - ple de 8.000 litres d’aigua , el podria omplir en un sol dia .

* El cor batega més de 30 milions de vegades l'any i 2000 milions de vegades en tota la vida .

* Quan fem exercici, respirem més vegades , el cor batega més de pressa i la sang corre per tant amb més velocitat pel nostre cos .

* Els glòbuls vermells sobreviuen uns 4 mesos i realitzen 172.000 voltes al voltant del cos .

* Una persona gran té 60-80 pulsacions per minut , mentre que un nen pot tenir el doble ( 140)


CURIOSITATS SOBRE L' ESQUELET I LES DENTS


 * Els ossos contenen calci i fòsfor . La part més forta és la de fora . Dins dels ossos llargs hi ha una substància tova , que és la medul · la òssia , connectada amb l'aparell circulatori , i que produeix glòbuls vermells i blancs .

* Un trosset d'os pot suportar un pes de 9 tones sense trencar-se. El mateix pes destrossaria un tros de ciment de la mateixa mida .

* L'os més llarg és el fèmur, i el més petit l'estrep de l'oïda ( 2,5 mm = la punta d'un llapis ) .

* Les dents estan recoberts d'esmalt , que és la substància més dura que els animals fabriquen .

* Les dents es deterioren més fàcilment durant els primers 25 anys de vida . L'esmalt madur és més resistent.

* Alguns nadons han nascut amb la dentadura completa , com el rei Lluís XIV .

* Els quatre últims queixals es diuen del seny i no l'arriben a desenvolupar alguns grans ( 25 anys ) .

* Els nostres ossos de cada persona creixen fins aproximadament els 25 anys .

* El coll d'una girafa té el mateix nombre d'ossos que el coll humà .

* Els ossos del cap del nadó no estan soldats , sinó que es solapen lleugerament per facilitar el part .

* Els nadons tenen més de 300 ossos ( una persona gran 206 ) , i es solden entre si posteriorment . Aquests ossos del nadó són molt tous , com cartílags , i es van endurint amb el temps . Quan som grans, es fan més fràgils , i per això , una persona gran quan cau es pot trencar un os amb més facilitat que un nen .


CURIOSITATS SOBRE ELS MÚSCULS


 * En caminar fem servir més de 200 músculs diferents .

* Els músculs són més de 600 , representant la meitat del pes corporal .

* El múscul més llarg és el sartori , des de la pelvis fins a sota del genoll .

* El múscul més gran és el gluti ( natges ) , i el més petit és el de l'estrep ( 1,26 mm de longitud ) .

* El múscul més ràpid és el que mou les parpelles , fins a 5 vegades per segon és capaç d'obrir i tancar l'ull . És lògic , per poder protegir els nostres ulls .

* Necessiten els músculs constantment sucre i oxigen . Quan els falta es genera àcid làctic , responsable del cansament i el dolor muscular . I les agulletes .

* Gràcies als músculs , podem impulsar el menjar per l'intestí , parpellejar , somriure , respirar i fer que la sang circuli pel cos .

* Els músculs d'una ala de mosquit poden batre més de 1000 vegades per segon .



 CURIOSITATS SOBRE LA DIGESTIÓ


 * El menjar passa de 3 a 5 hores a l'estómac i de 6 a 20 en l' intestí gros .

* Quan empassem , una tapadora anomenada epiglotis cobreix la tràquea per impedir que el menjar pugui entrar a l'aparell respiratori .

* Gràcies als músculs és possible menjar cap per avall..

* Produïm diàriament entre litre i litre i mig de saliva . La funció de la saliva és embolicar l'aliment i fer-lo més suau perquè quan passi l'estómac , no estripi les seves parets .

* Si estiressim l'intestí prim , aquest arribaria d'un extrem a un altre de la classe , ja que té de mitjana , uns 6,5 metres . L'intestí gros només té 1,5 metres.


   CURIOSITATS SOBRE L'APARELL RESPIRATORI


 *Respirem uns 5-6 litres d'aire per minut .

* El singlot està causat per la contracció sobtada del diafragma . Llavors l'aire entra molt ràpidament i les cordes vocals es tanquen ; això causa el so de singlot .

* El granger americà Charles Osborne va tenir un atac de singlot que va començar el 1922 i va acabar el 1990 ( 68 anys de singlot ) .

* En tossir , l'aire pot sortir a una velocitat de 140 quilòmetres per hora .

* El pulmó dret és més gran que l'esquerre ; aquest ha de deixar espai al cor.

* Per què s'ha de respirar pel nas , perquè per la seva major recorregut , l'aire arriba més calent als pulmons , i gràcies a les vellossitats no deixa passar tanta bruticia.

* Gairebé la meitat de l'aigua que bevem la expulsem a través de la respiració .



CURIOSITATS SOBRE EL SISTEMA ENDOCRÍ


 * L'hormona del creixement la segrega el cos durant el son principalment , d'aquí la importància de dormir molt quan s'és nen .


CURIOSITATS SOBRE LA REPRODUCCIÓ I EL CREIXEMENT


* Les nenes creixen amb més rapidesa que els nens.

* Una persona és aproximadament 1 cm més alta al matí que a la tarda . Això es deu al fet que les coixinets cartilaginoses de la columna vertebral es van comprimint durant el dia .

* Els nounats es tranquil · litzen en sentir el so del cor .

* Abans naixíem amb els ulls tancats , com els animals . Avui dia els nens neixen amb els ulls oberts .

* El fetus no necessita respirar , perquè rep l'oxigen a través de la mare . El nadó en néixer se'ls dóna uns copets perquè plori i se li obri el pulmó.


El divendres , vam poder observar i tocar l'espasa d'un peix espasa de veritat!!! Va ser molt emocionant!!!


Continuem treballant a la classe els tema dels éssers  vius i la Leire i el Xavi ens ha portat les seves tortugues.

Les hem estat observant i hem fet entre tots a la pissarra una fitxa sobre elles en la que hem dit que:

Eren pluricel·lulars

Vertebrades

Rèptils

 Es desplacen caminant i nedant

Són herbívores

Amb respiració pulmonar

Domèstiques

Ens ha agradat molt coneix-se-les !!! Gràcies Xavi i Leire!!!




Estem treballant a la classe els tema dels éssers  vius i l’Unai ens ha portat al Xispitas.

L’hem estat observant i hem fet entre tots a la pissarra una fitxa sobre ell en la que hem dit que:

Era pluricel·lular

Vertebrat

Mamífer

 Es desplaça caminant

 És herbívor

Amb respiració pulmonar

Domèstic

Ens ha agradat molt coneix-se’l!!! Gràcies Unai!!!
 
 
Experimentem a l'aula...



Dissecció del peix

Mireu pares i mares el que hem fet amb el peix que us vam demanar!!
Hem observat :
-Les escates
-Les diferents aletes.
-L’ull per fora i per dintre (fins i tot hem vist el nervi òptic!!)
-La boca
-Les brànquies.
-Els òrgans interns
-L’esquelet
Ha estat molt interessant!!!



CASTANYADA!!!

Els nens i nenes de 6è ens van fer passar una molt bona estona amb jocs divertits que ens van fer guanyar una paperina de castanyes!!!







Mireu com treballem la plàstica...


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada